Woordvoering
Het verstaan van de media is een vak en door de 24/7 beschikbaarheid tot nieuws zelfs een essentieel onderdeel voor het welzijn en reputatie van uw bedrijf of organisatie.
Het vereist van de moderne woordvoerder of voorlichter een breed palet aan eigenschappen; een scherp afgestelde antenne naar de buitenwereld, een goed netwerk van journalisten, weten wat er in de eigen organisatie speelt, snel nieuws kunnen identificeren, een boodschap begrijpelijk kunnen maken in woord en tekst en tot de kern komen.
U kunt van mij als woordvoerder betrouwbaarheid, toewijding, creativiteit en duidelijkheid verwachten. Ik ben een stevige, scherpe adviseur en sparring partner voor uw organisatie die vooruit denkt en rustig blijft in woelige tijden.
Advies
Het bouwen aan een sterke reputatie vraagt om een langdurige inspanning door dagelijkse aandacht en zorgvuldigheid. Een goede naam heb je niet zomaar en moet je tegelijk koesteren. Want er hangt veel van af; tevreden medewerkers of relaties verspreiden tevreden verhalen en dat zorgt weer voor overtuiging bij (potentiële) klanten om uw product of dienst af te nemen.
Communicatie is cruciaal voor de reputatie van uw organisatie. Dat begint bij werknemers die een verhaal te vertellen hebben over wat ze van hun werk vinden. Ze vertellen dat tegen elkaar, maar ook aan de buitenwereld. Media, politici en andere belangengroepen pikken dit verhaal op en gaan ermee aan de haal.
Ik kan u als strategisch communicatieadviseur helpen bij het definiëren van uw verhaal. Vervolgens kan ik adviseren hoe het verhaal te vertellen en op een juiste manier onder de aandacht te brengen. Bij werknemers, maar bijvoorbeeld ook bij journalisten of andere stakeholders. Dat kan op verschillende manieren; het organiseren van een bijeenkomst, het genereren van positief nieuws of een gesprek met politici.
Interim-management
Communicatie-afdelingen vormen een belangrijke schakel in de organisatie. Veelal is er een directe verbinding met de directie of bestuurders en contact met diverse geledingen binnen de organisatie. Adviseurs, woordvoerders, speechschrijvers en analisten werken vanuit hun eigen specialisme met verschillende doelgroepen samen.
Het wegvallen van een collega, het opbouwen van de afdeling, het inslaan van een nieuwe koers of behoefte aan een frisse blik kan inhouden dat er een tijdelijk een kracht van buitenaf nodig is.
Ik help als interim-communicatiemanager uw afdeling of organisatie draaiende te houden of te veranderen. Ik ben gewend om onder hoge druk in complexe organisaties te werken en maak me moeilijke materie of bedrijfsprocessen snel eigen. Ik hou van het werken in teams, ben graag sparring partner voor collega’s en voorzie de directie of het management team van een duidelijk en scherp advies.